Onderwijsdagen 2011

Wat zijn de opvallende onderwerpen die aangeroerd zijn op de onderwijsdagen 2011. De nieuwe ontwikkelingen die nu alle aandacht krijgen.

Hoofdlijn.
Hieronder een aantal interessante presentaties (gezien of gelezen van de blogs). Een overzicht geeft Piet van der Zanden (TUD) in zijn presentatie (voorlaatste slide). Helder en om in de gaten te houden.

  • Toename van weblectures (van“college gemist” naar instructie en praktisering)
  • Toename van online oefenenen toetsen (van controlerend naar zelfcorrectie)
  • Toename van samenwerkenden producerend leren(van individueel naar groepswerk)
  • Toename van valide vrijeleermaterialen(OpenEducationResources voorzelfstudie)
  • Toename van onderwijstechnologieën voor co-creatie (wiki’s,portals,repositories)
  • Behoefte aan kennisloopban en voor behoud van talent (samenwerkingsdisciplines)
  • Behoefte aan producerend leren (student als lid onderwijs- (universitair/hogeschool) collectief ipv consument)

Bekeken en gelezen presentaties
– Zo heb je de Cloud. SURF is al enige tijd geleden een taskforce gestart. Bestuurders geven aan: het is niet meer de vraag of je mee moet doen, maar wanneer. Presentatie van Surfnet.

Mobility. Daarbij wordt gezegd: mijd ze niet in de les, maar gebruik ze. Studenten hebben ze aan, betrek ze erbij. Er zijn al voorbeelden van hoe je een mobiel in de klas / het college kunt integreren: vb mobiel.

Learning analytics (LA): nog in ontwikkeling, maar toch. Erik Duvall had een mooie keynote. Waar komt LA op neer: je volgt de online activiteiten van de student. Als docent kun je dus de studieprestaties en -voortgang monitoren.

DLWO en blended learning. Hoe richt je een Digitale Leer en Werkomgeving in? Wat is de balans tussen f2f onderwijs en online onderwijs? Hoe kun je studenten monitoren? Zie presentaties: José Eggink (Hanze Hogeschool) en Sonja Wagenaar (Universiteit Leiden)

Digitaal toetsen: een mooie samenvatting met valkuilen e.a. staat op de blog van Erwin Klaasse. Ook hier (even met eigen woorden) zie je: het digitaal toetsen biedt de mogelijkheid van herhalen, verschillende oefentoetsen aanbieden. En het is bekend: herhaling en oefenen is een factor (naast andere) die het studiesucces van de student verhoogd. Een presentatie van Michiel Maas.

– En dan hebben we sociale media. Ja!! Volop in gebruik maar mag nog veel meer een belangrijke rol bij communicatie spelen (zie keynote film en pdf Russell Prue) EN nog belangrijker: de waarde van deze media is vaak onvoldoende erkend door het onderwijs. Een aantal bedrijven gebruiken twitter of facebook (bijv KLM) voor customer service. En hoeveel filmpjes staan er wel niet op YouTube waar studenten/leerlingen hun creativiteit laten zien.

– Werken vanuit sociale netwerkstructuren / community leren: kennis die gedeeld wordt, waardoor er nieuwe kennis en dus nieuwe waarde ontstaat. Zie bijvoorbeeld de presentatie van Ronald van den Hoff (CDEF Holding BV). Studenten hierop voorbereiden (in bijv. de DLWO) mag nog veel meer in het onderwijs. Student als producent in een community ipv consument. Maak studenten slimmer met en voor elkaar. En gebruik elkaars kennis ipv naar een ‘instantie’ te gaan. De kennis is al ‘onder’ de mensen. Zie ook zijn boek: society3.0.

Daarbij moet ik ook nog even naar de presentatie van Piet van der Zanden (samengevat door Wilfred Rubens) refereren. Hij geeft aan dat ons onderwijs nog steeds is ingericht voor monodisciplinaire benadering en niet multidisciplinair. Dit laatste is nodig voor samenwerkingsverbanden te kunnen aangaan (tussen HO en organisaties/bedrijven of ook binnen het HO). Voor het stimuleren van netwerkleren is dit wel nodig.

Even leuk:
Ik heb ook een presentatie gegeven (samen met Robert Schuwer, OU) over de trends in Open Educational Resources. Een samenvatting is te vinden op de blog van de Han (Ester Popta) . Leuk om dit terug te lezen via de ogen van iemand anders. Of die van Peter Dekker. Dus nog even meesturen onze presentatie.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, e-learning, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s