The Future of Learning is open

Voor mij een interessant thema voor het UvA-seminar op 28 september jl..
Ik was erg benieuwd wat de partners van UvA (Blackboard-Google-Sakai-SURFnet) zouden zeggen over dit thema. Het debat en de presentaties gingen helaas wat meer over tools en techniek dan over de invloed op het leren. Natuurlijk werd gezegd dat (leer)omgevingen open moeten worden gezet. Maar hoe dit het leren / het onderwijs verandert, bleef een vraag. Google en Bb blijven tenslotte bedrijven die hun apps/tools willen promoten.

Ian Dolphin (Executive Director at Sakai Foundation) zei o.a.: ”HO heeft taak informatiestromen te monitoren in het onderwijs in het onderwijs. Teveel instellingen zitten nog op een eiland. Men houdt de kennis bij zichzelf i.p.v. de wereld te betrekken in de kennisontwikkeling en kennistransfer. Discussies genereren over onderwerpen. En dat kun je alleen wanneer je je kennis, kennisproducten  toegankelijk maakt.  Dus eigenlijk het principe’ bring inside knowledge outside en bring outside knowledge inside’.

En enkele thema’s die hij aangereikte (zie foto).

 

 

 

 

 

Daarnaast liet hij ook een continuüm zien waarop de verschuiving is te zien van het Learning Management System (LMS) naar Open Academic Environment (OAE).  In deze verschuiving zie je de genoemde thema’s terug: we gaan naar networking, flexibiliteit, personalisering.

Dus als ik zelf mag samenvatten of de future of learning open is? Wat ik hier beluister: Ja.
Leren gaat via communities vormen (networking) en dat gaat rondom onderwerpen/kennis. Leren gaat via samenwerken , en daarbij verander je ook steeds van partners. Denk bijv. ook aan crowd-sourcing (een voorbeeld:  de tot standkoming van de grondwet in IJsland).
En ‘openness is not only a product of collaboration, but a precondition for collaboration – a key value’.

Een voorbeeld van gebruikers van google apps:
http://www.youtube.com/watch?v=v7E_cJ6NJHk

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s