Free Learning

Op zoek naar nieuwe documenten over Open Educational Resources (OER) vond ik een recent stuk van Stephen Downes: ‘Free learning. Essays on open educational resources and copyrights’. Toevallig ging dit ook over OER en copyrights, wat goed uitkomt omdat aanstaande 30 september een SURFacademydag is over Copyrights. Echter dit bleek maar een klein onderdeeltje te zijn van een dik document. Eigen gedachten neergezet nav ontwikkelingen of als reactie op anderen.

Downes beschrijft twee dimensies tav free-learning:
– commercieel en niet-commercieel leren: is open education de start van openbaar onderwijs of juist het einde?
– directief en self-directief leren: sluit het onderwijs aan bij de lerende?
Hij geeft aan t.a.v. deze dimensies, ze zijn niet zo hard, het is vaak en/en en niet of/of. Veelal komt het dus neer op een ‘blend’.

Door het hele document heen (de selecties die ik heb gelezen) lees je zijn OER-basis gedachte: het bevorderen van openheid en toegankelijk van kennis, kennisproducten! Want hierdoor blijft kennis niet bij een klein/select groepje maar wordt gelezen door een ieder die dat wil . Dit is de basis voor delen en verspreiden van kennis en kennisvermeerdering (je eigen gedachten vormen en gebruiken voor een volgende stap).

Toegankelijkheid, daar gaat het om. De brede buitenwereld zet materialen ter beschikking. Deze kunnen ze lezen maar ook hergebruiken, herverdelen, herzien en op eigen manier arrangeren (Reuse, Redistribute, Remix, Revise). Downes vindt soms ook de discussies non-discussies. Bijvoorbeeld over de het terug krijgen van de investeringen (waarom wil je dat? We hebben het over content niet over onderwijs), of de copyrights (jij hebt je die artikelen toch ook kunnen schrijven doordat anderen hun kennis openbaar hebben gemaakt). Waar hebben we het dus over?
Een paar essays eruit gelicht, die ik leuk vond en/of interessant vond:
1. (blz 11) Copyright: dit gaat niet over geld, dit gaat over ‘controle’
2. (blz 81) Crowdsourcing the future of eLearning: het gaat over we-learning (ipv e-learning); het gaat over studenten als prosumers omdat er tools zijn die dit mogelijk maken; het gaat over teachers die faciliteren; het gaat over toegankelijk systemen plaatsongebonden
3. (blz 119) OERs Moving on: denk verder dan ‘het virtuele tekstboek’; denk aan community based resources;  en mobieltjes inzetten kan maar is niet geschikt mbt OER (kosten en bandbreedte)
5. (blz 186) En verslag van een OER-debat (mei 2011) (met o.a. David, Wiley, Stephen Downes, Erik Möller). De discussie gaat met name over of open onderwijs positief moet staan tegenover commercieel gebruik van OER.
Een paar uitspraken vanuit een discussie (de vraag is  of je er mee eens moet zijn..)
* The purpose of OER is free education for everyone in the world
* EDUCATION is not a commercial activity
* OER toegankelijk maken hoeft niet ‘gratis’ te betekenen. De ‘NC’ is Creative Commons is onduidelijk, vooral in de context van onderwijs en non-profit sector
* Resultaten van een vragenlijst over het discussie onderwerp geven aan dat de meeste educators vinden dat onderwijsmateriaal gedeeld moet worden  en ‘released freely’. (blz 204)

En hier wordt aan gegeven dat www.academicearth.org  de beste OER heeft. Ik heb even gekeken. Duurde even voordat ik de structuur doorhad: maar idd er staat veel en interessante OER.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s