A New OER Guide

Weer een OER-tip gekregen en mag niet ontbreken op mijn blog:
Het rapport ‘A Basic Guide to Open Educational Resources (OER)

Een rapport uitgebracht door de Commonwealth of Learning (COL) en United Nations Educational , Scientific, and Cultural Organization (UNESCO).

Het rapport bestaat uit drie delen:
1. Enkele sleutel-onderwerpen. Aan de hand van FAQ wordt bijvvoorbeeld uitgelegd: Wat OER is?,  Hoe om te gaan met licenties? Hoe je OER vindbaar maken?, Het publiceren van OER? De relatie van OER met Leren? etc.
2. Aan de hand van een research paper wordt dieper ingegaan op het onderwerp ‘Open Educational Resources’.
3. Ben je belangstellend op een speciaal OER-item dan kun je terecht in één van de negen appendices, zoals: open licenties, technische applicaties, open source software voor onderwijs, etc..

De schrijvers definiëren OER als: ‘..any educational resources (including curriculum maps, course materials, textbooks, streaming videos, multimedia applications, podcasts, and any other materials that have been designed for use in teaching and learning) that are openly available for use by educators and students, without an accompanying need to pay royalties and licence fees.’

Ze geven aan dat OER niet hetzelfde is al e-learning. E-learning is vaak gesloten, en OER is dat niet. Ook beschrijven ze dat OER niet hetzelfde is als open learning of open education. Deze laatste brengt veel meer met zich mee dan het publiceren van OER. Denk alleen maar aan open toetsen, de certificatie. OER kan er wel een bijdrage aan leveren aan open onderwijs.

Verder snijden de schrijvers (als 1 van de FAQ) de vraag aan die vele docenten zorgen baart:  Geef ik dan niet zomaar mijn onderwijsmateriaal weg? Docenten vrezen oneerlijk gebruik en misbruik, plagiaat e.a.. Als je vanuit deze gedachten werkt en niet vanuit ‘delen’ is een stimulerende visie nodig.
De praktijk wijst uit dat, door het onderwijsmateriaal online beschikbaar te stellen:
– de kwaliteit van de materialen aanzienlijk verbetert;
– maar een heel klein percentage van de materialen voor commerciele doelen wordt (mis)gebruikt;
(en als je er een Cc-NC op hebt gezet mag je natuurlijk altijd een claim indienen bij oneigenlijk gebruik);
– OER is geen onderwijs, het is content. De docent blijft onmisbaar.

Er wordt aangegeven dat incentives nodig zijn om materialen te delen. Waardeer, als instelling, diegenen die hun materialen open beschikbaar stellen.

Bovenstaande is nog maar een puntje van de sluier. Het is een rijk rapport waar iedereen wat mee kan: de OER-starter en de OER-gevorderde.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Rapporten, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s