Goed OERvoorbeeld doet goed volgen

Op de volgende site werd ik door één van de SIG OER-leden (Nicolai vd Woerd, Radboud Universiteit Nijmegen) geattendeerd: OERGLUE.

Een fraaie combinatie van:
– Een on-line docentvriendelijk auteurssysteem  voor simpele e-learning en ander onderwijsmateriaal;
– en Open Educational Resources.

Het is wel een bèta-versie.
Ikzelf kon er niet meeteen in omdat het nog alleen werkt met Google Chrome. Maar ik zag wel dat er ook vele cursussen van de OU-UK in stonden. Dus heb daarna toe geklikt.

Eén van de cursussen is: ‘’Creating Open Educational Resources’’. Dus wat er allemaal bij komt kijken. Handig! Binnen de SIG OER willen we ook zo’n cursus maken, voor de Nederlandse context.

De belangrijkste issues die worden geadresseerd zijn:
– Een introductie van OCW: wat het is, en enkele voorbeelden;
– De copyrights: waar houd je rekening mee wat betreft auteursrechten en licenties;
– Het maken van OER: content en formats;
– De didactische insteek: hoe mensen leren etc..

Ik vind het allemaal toch wel een beetje summier. Men gaat er bijvoorbeeld al van uit dat er een portal is waarop je je content/je OER kunt plaatsen. En ook zou ik nog aandacht willen besteden aan de kwaliteit van de online gepubliceerde materialen (vaak een probleem) en het vindbaar-maken. Tenslotte wil je dat de hele wereld jouw materialen bekijkt en nog beter: deelt en aanvult. Toch?

Maar het is een mooie basis en een goed OERvoorbeeld, doet goed volgen…..

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

