Sustainable Education

Afgelopen 10 dagen (3 juli – 14 juli) een prachtige ervaring gehad op het terrein van het geven van onderwijs-advies en -training aan Chinese collega’s vanuit Tongren (Tongren Polytechnic) en Qingdao (Qingdao Technical College).

Dit mocht ik samen doen met nog 6 collega’s van diverse HO-instellingen (het China-team ). We gaven workshops en lezingen op twee conferenties: de eerste was in Tongren en de tweede in Qingdao. Beide conferenties hadden het thema ‘Sustainable Education’. Voor China een belangrijk thema aangezien zij behoorlijk nog op traditionele wijze lesgeven dat niet erg duurzaam effect heeft. Ze willen verandering.
Tijdens onze reis hebben we veel discussies gehad over wat dit concept nu precies inhield.

In eerste instantie denk je aan de inhoudelijke invalshoek bijvoorbeeld dat studenten leren innovatieve ontwikkelingen op het terrein van energiebesparing of windenergie.  Maar de proceskant van onderwijs kan ook ‘Sustainable’ worden ingezet. Dan spreek je meer over LevenLang leren, stimuleren van leren en werken en ook het ondersteunen van Leren-Leren. Of samenvattend, van wat ik in China heb gehoord en besproken:

1. Inhoudelijke domeinen richten zich op het omgaan met en integreren van innovatieve perspectieven. Bijvoorbeeld binnen toerisme is nu een nieuwe ontwikkeling aan de gang namelijk het eco-toerisme. In China is dit op dit moment actueel. China beseft dat ze zich niet meer alleen kan richten op de auto- en vliegtuigtoerist maar ook hun land toegankelijk kan maken voor wandelaars en fietsers. Een andere doelgroep en een echte verandering.

2. De samenwerking van HO-instellingen met bedrijven en overheid. Zij staan niet los van elkaar maar zullen samen issues, die spelen in de maatschappij, aan gaan pakken.
Een mooi voorbeeld is de samenwerking van gemeente-bedrijven en de HRO bij het opzetten van de RDM-campus.

3. Groen onderwijs waarbij steeds benadrukt wordt dat de innovatie niet op zichzelf staat maar de basis is voor continue ontwikkeling. De student krijgt tijdens de studie mee dat hij/zij een bijdrage kan leveren aan een duurzame maatschappij  c.q. een duurzame wereld. Op welke wijze? Met welke betekenis? Met welke eigen gevormde visie?
Een voorbeeld is het kiezen voor co-creatie, teamwork, voortdurend ontwikkelend onderwijs. Of zoals op de volgende foto wordt weergegeven met kenmerken: student-led competence development.

Bij dit laatste hoort naar mijn mening ook de ontwikkelingen rondom ‘Open CourseWare’ of ‘Open Educational Resources’. Tenslotte stimuleer je met gepubliceerde en onderwijsmaterialen het hergebruik van deze materialen en voor velen de toegang tot de materialen.

Nog wat andere foto’s van onze activiteiten: Qingdao-activiteiten 1 ; Tongren 1; Tongren  2 ; Tongren 3 ;

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Levenlang Leren, Open Course Ware, Sustainability en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s