Open Education

Dit jaar lukte het mij niet om naar de jaarlijkse ELI-conferentie te gaan. Een conferentie die georganiseerd wordt door EDUCAUSE. Al surfend op de ELI-programmawebsite kwam ik de keynote van Richard Baraniuk, Rice University, tegen. Zijn verhaal ging over Open Education.

Een inspirerend verhaal!

Richard Baraniuk is initiator van het Connexions project. Zijn uitgangspunt en boodschap is: Zorg dat je onderwijsmaterialen toegankelijk zijn voor iedereen (open access for all = outreach) en zorg dat de materialen door iedereen gebruikt mogen worden (owned by all = inreach). Alleen dan kun je komen tot nieuwe kennis, participatie in kennisontwikkeling. Dus geen grenzen.

In zijn visie zijn er welk enkele belangrijk aspecten voor Open Education:
1. Licentie: welke licentie geef je mee aan je materialen?
Zijn uitgangspunt: gebruik de meest open CC (BY). Deze garandeert duurzaamheid omdat iedereen het kan toepassen in eigen omgeving en naar eigen wens.
Richard: ‘’Long Term Sustainability of an Open Education ecosystem (*) requires for-profit participation!!!!’’

2. Technology: Welke technologie hanteer je?
Ook het platform moet open zijn, met open standaarden. Je kunt het lokaal installeren.

3. Kwaliteits controle: Hoe zorg je er voor dat de objecten aan kwaliteitseisen voldoen?
Richard ziet de kracht van peer reviews.
Er zijn op dit moment al organisaties/groepen die peer reviews hebben uitgevoerd. Deze groepen hebben 1 specifiek onderwerp die ze uit alle bronnen uitlichten. Met hun bepaalde blik (lens) geeft de groep een ‘waarderings’-stempel op de bronnen.
Bijv FOCUS LENS management system: peer review structure

Richard ziet een veranderende wereld op zich af komen. Zoals de muziekwereld geheel is veranderd, zo ook de tekstboek-industrie (uitgeverijen) en straks het onderwijs. Wie schrijft nog tekstboeken om te verdienen? Je wilt toch liever heel veel gebruikers (fans) die jouw gemaakte leermiddel kunnen inzetten voor het eigen leren.
In Open Education is het mogelijk met elkaar kennis te genereren i.p.v. afhankelijk te zijn van diegenen (instellingen) die kennis aanbieden.

In zijn visie is leren persoonsgebonden is (personilized education). Geen standaard huiswerk, leesboeken, opdrachten maar aansluitend leeractiviteiten bij wat de individuele lerende wil en kan.
Als de Open Education vergeleken kan worden met allemaal grote of kleine open beschikbare legoblokjes, dan kan een lerende ‘met deze legoblokjes een eigen leertraject (lang/lort) samenstellen en doorlopen.

(*) In zijn visie is Open education een ecosysteem waarbij de activiteiten elkaar opvolgen volgens een bepaald patroon: auteurschap > editen > peer review > publiceren > distribueren > onderwijsgeven > toetsen > waarderen > accrediteren > en weer opniew.
Dit ecosysteem is gebaseerd op diversiteit.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Open Education

  1. Rich Baraniuk heeft in 2006 een lezing in de TED-serie gegeven over open content. Best aardig om die oude lezing weer te zien: http://www.ted.com/talks/richard_baraniuk_on_open_source_learning.html

    Het Lens-idee van hem hebben we bij Wikiwijs ook geadopteerd. Daar hebben we het keurmerkgroepen genoemd: een groep die op basis van hun geëxpliciteerde kwaliteitscriteria (die door eenieder te bekijken moet zijn) leermaterialen kunnen voorzien van een keurmerk. Hierdoor wordt de kwaliteit van het leermateriaal voor de gebruikers meer inzichtelijk.

    De CC-BY licentie is, hoewel het 1-na-meest open (CC-0 is de meest open), niet de enige licentie die commercieel hergebruik toelaat. CC-BY-SA prefereer ik zelf omdat bij CC-BY open content bij hergebruik gesloten content kan worden. CC-BY-SA staat dat niet toe. Een nadeel van CC-BY is ook dat veel momenteel open materiaal niet kan worden hergebruikt (bv. Wikipedia).

  2. Pingback: Open Textbooks | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s