SURFacademy Seminar OER: wat komt er zoal bij kijken?

Op 15 maart jl. vond het seminar Open Educational Resources ‘wat komt er zoal bij kijken’, in Delft, plaats. Dit seminar werd georganiseerd door SURFfoundation en de SIG OER.
De dag gaf, naar mijn mening, een goed beeld waar we in Nederland staan met betrekking OER.  Dit beeld werd neergezet door de presentaties van:
1. Anka Mulder, Technische Universiteit Delft (TUD). De TUD zijn al ruim twee jaren bezig met Open CourseWare (www.ocw.tudelft.nl)
2. Robert Schuwer, Open Universiteit (OU): De OU is ook al enkele jaren bezig met hun project Opener (www.opener.ou.nl)
3. Arie van der Graaf, Groenkennisnet.nl: Binnen deze community wordt alle kennis, onderwijsmaterialen rondom groen onderwijs gedeeld (www.groenkennisnet.nl)
4. Nicolai van der Woerdt, Radboud Universiteit/AMC: NeuroBlend: EU-project en internationale community op het gebied van Neurologie: uitwisselen van materialen op het gebied van Neurologie binnen diverse landen in Europa voor afstemming en kennisverhoging.
De dagvoorzitter was Ben Janssen (OU).

We staan nog maar aan het begin. Maar de belangstellende instellingen, die starten met een discussie of een oriëntatie, wordt steeds groter. Een half jaar geleden ging dit seminar niet door wegens gebrek aan belangstellenden. Nu was het seminar  volgeboekt.

Waarom zou een instelling met OER beginnen? Anka Mulder  (TUD) geeft aan: ‘het is van belang voor NL als Kennisland!’ Voor het:
– versterken van de internationale reputatie: je laat jezelf zien;
– wereldwijd aantrekken van getalanteerde studenten en promovendi: je laat zien wat de mogelijkheden binnen de instelling of opleiding zijn;
– verhogen van de kwaliteit van onderwijs: docenten checken nog eens extra hun te publiceren onderwijsmateriaal;
– bijdragen aan aanpakken aansluitingsproblemen: de gepubliceerde materialen kunnen de instromers nog eens doornemen;
– geven van een impuls voor afstandsleren en Life Long Learning: aan online content voeg je online onderwijsactiviteiten toe (begeleiding, tentaminering) voor afstandsleren;
– vergemakkelijken van toegankelijkheid hoger onderwijsmateriaal: het staat tenslotte ‘ open’;
– versterken relatie onderwijs- bedrijfsleven: HO-materiaal is toegankelijk ook het bedrijfsleven heeft inzicht en kan beoordelen wat zij nog aan kennis nodig hebben;
– accommoderen toenemende studentaantallen.

In de discussies kwam steeds meer naar voren dat de content op zich niet zo belangrijk meer is: dat is overal te vinden. De vraag is dan wel: Wat heeft dat voor gevolg voor de rol van de instelling? Wat voegt deze dan toe?
Ik vat wat genoemde meerwaarden samen vanuit de presentaties en discussie. De rol van de instelling kan worden:
1. Certificering: ‘een belangstellende’ geeft aan, aan een bepaald nivo te kunnen voldoen en mag het examen afleggen en diploma halen. Daarvoor zou de instelling een bedrag kunnen vragen.
2. Ondersteunen van sociaal netwerk of een community: bijvoorbeeld onderzoekers –docenten –studenten rond een bepaald thema.
3. Onderwijs leeractiviteiten of services rondom de content genereren.  De docent gaat met de content aan de slag, en laat de student ermee (op afstand of f2f) aan de slag gaan; De docent kan uitleggen, interpreteren, verbanden leggen of laat dit de student doen en geeft daar feedback op of verwijst naar andere kennisbronnen.
4. En ook de feedback zelf: tentaminering en beoordeling.
In een tijd van bezuinigingen zou je nu de kans moeten pakken om te gaan denken aan andere manieren. OCW is een manier. Waar liggen de kansen?
– Grote aantallen studenten bedienen: met minder geld toch 40% van de leerlinge HO-opleiden?!
– Het Life Long Learning oppakken: de doelgroep boven de 25 jr bedienen (werken en leren combineren en faciliteren)?!
– De instroom wordt diverser (VO/HBO/internationaal), met OCW creëer je flexibiliteit?!

Het is nu de tijd om te experimenteren. Ook al weten we niet zeker waar we naar toe gaan. Ga ermee  bezig. Dat is de boodschap van vandaag: ga ermee aan de slag. Start kleinschalig. Zorg voor ervaring, verhalen en voorbeelden. Faciliteer enthousiaste docenten. Start ook de discussie daarmee over het principe ‘open’  want daar hebben we het wel over bij OER.

Voor een nog uitgebreider verslag, zie de weblog van Peter Dekker (HvA): verslag Seminar OER
Voor alle presentaties, klik op: presentaties seminar OER

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s