De toekomstige leeromgeving, start nu….

Al weer een tijdje geleden (17 februari 2011) nam ik deel aan het seminar ‘Innovatie en Inspiratie’ georganiseerd door SURFnet. Dit was naar aanleiding van hun tender ‘innovatieregeling 2010’ waarbij projecten waren uitgevoerd op het gebied van Mobile Learning, Gaming en Weblecturers.

Matthijs  Leenderste van TNO gaf een keynote. En een paar gedachten wilde ik daarvan toch bewaren.
Hij heeft deel genomen aan een Europees project dat o.a. heeft beschreven (rapport komt eind april /mei 2011 uit) hoe het onderwijs in 2025 mogelijk eruit zal zien. Deze beschrijving is met enkele expertgroepen verbeeld.

Bijvoorbeeld:

  1. Een ideale leeromgeving draait om de lerende:  een leeromgeving sluit aan bij de behoefte en vragen van lerenden en niet altijd wat je als instelling belangrijk vindt dat lerenden moeten weten/kunnen.
    Of anders, denk vanuit mensen en niet vanuit instellingen.
  2. Een ideale leeromgeving volgt de lerende: leren vindt plaats op een instelling (formeel) maar ook via internet, studieverenigingen, online communities e.a (informeel).
  3. Een ideale leeromgeving bevat virtuele componenten: we kunnen niet meer zonder ICT (maak het blended).
  4. Een ideale leeromgeving geeft continu feedback: niet alleen wat fout is maar vooral ook wat goed gaat en nog beter kan. ‘Failing forward’ wordt dat in de gaming wereld genoemd.
  5. Een ideale leeromgeving bestaat ook uit de echte wereld: wat belangrijk is, is de interactie.

Wat voor gevolgen heeft dat om nu al over na te denken? Mijn ideëen, verweven met die wat Matthijs aangaf:

  • Richt onderwijs vanuit de student/de lerende i.p.v. vanuit de leerstof: personificeren. En dit houdt in veel meer denken vanuit tailor –made-omgeving. Nog sterker misschien: laat de lerende de werk- en leeromgeving zelf creëren en door de instelling faciliteren.
  • Maak de student/de lerende ook mede-producent van onderwijs: bijvoorbeeld door de eigen materialen te maken. Dit bevordert online samenwerken, co-creëren van nieuwe kennis.
    De docent heeft hierin nog zeker een belangrijke rol door die nieuwe kennis te stimuleren en te waarderen. Dit door de mogelijkheid voor deze manier van leren te creëren en (tussen- en eind)feedback c.q. beoordeling te geven.
  • Zorg dat onderwijsmaterialen ‘open’ staan (als Open CourseWare of Open educational Resources): kosteloos te gebruiken. Op deze manier kunnen lerenden bij veel  geproduceerde informatie en kennis (ook mede door hen zelf gepubliceerd (zie nr3).
  • Laat ‘onderwijs’ niet eindigen bij de muren van het ‘lokaal’ maar integreer wat in allerlei werelden en events gebeurt. De virtuele en fysieke wereld gaan samen, de formele en informele wereld komen samen.
  • Ontwerp van flexibele leerpaden die aansluiten bij de leerbehoefte van de lerende. Of laat die leerpaden door de lerende zelf uitzetten.
  • Zet ICT in, dit is eigenlijk onvermijdelijk. Denk daarbij ook aan het internationale aspect. Door verschillende werelden toegankelijk te maken en te integreren, kun je het leren verrijken.

Voor de hele presentatie Matthijs Leendertse , klik op: presentatie
Weblog van Matthijs Leendertse, klik op: weblog.
Programma en Opnames-Sheets van de gehele dag 17 februari ‘Innovatie en Inspiratie’, klik op: bijeenkomsten.
Innovatieregeling 2011, klik op: 2011

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Levenlang Leren, Sustainability, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s