Open CourseWare Universiteit Leiden

Binnen de universiteit Leiden is in januari 2011 een project gestart rondom OER. In het project doen vier pilots mee, vier masteropleidingen. Elke master moet dit jaar, want zolang loopt dit project, 40 EC online publiceren. Alle materialen zijn open en kosteloos te gebruiken.

Voordat het project kon starten hebben diverse discussies plaatsgevonden. De twee belangrijkste discussiepunten zijn:
1. De doelstellingen
We zien dat instellingen die een OER-project uitvoeren dit met diverse doelstellingen doen. De meest beschreven doelen zijn marketing van opleidingen, exposure van de instelling of onderwijsinnovatie. Welk doel geldt voor de Universiteit Leiden? Hier is voor onderwijsinnovatie gekozen.
De gedachte was dat een OER-project met een marketing-doel aan geheel andere criteria zou moeten voldoen. Vanuit marketingoogpunt zal bijvoorbeeld nooit een 1 uur durende weblecture integraal online worden geplaatst. Daar kijkt niemand naar. Beter is zo’n weblecture te verwerken tot een samenvatting van 5 minuten.
Dus: onderwijsinnovatie. OER heeft de potentie om onderwijs te innoveren. Als de materialen eenmaal online zijn, dan is een mogelijkheid geschapen voor andere vormen van onderwijs: flexibele leerpaden ontwerpen, onderwijs voor nieuwe doelgroepen etc..

Even tussendoor: Fred Truijen (Universiteit Leiden) gaf een presentatie en noemde enkele
goede redenen om OCW te starten:

2. Beleid en strategie
De discussie ging over de vraag of we eerst moeten verkennen, middels een beleidsnotitie (waarom, wat, kosten), of dat we zouden gaan experimenteren (ervaring opdoen en kijken wat doelen voor Leiden kunnen zijn).
Vaak stellen instellingen eerst een strategie en beleid op, dus ook ten aanzien van OER: wat zijn de doelen; hoe beheer je een portal; regel je de inbedding in je bestaande organisatie; en hoe betrek je de stakeholders? Maar papier is gewillig. Om te overtuigen zijn  good practices nodig, geen ‘good words’. Vandaar dat Leiden heeft gekozen voor experimenten. Mede ook om de betekenis van OER beter in beeld te krijgen.

Binnen de universiteit bestaat nu een platform (ocw.leidenuniv.nl), een kopie van de portal van de TU Delft. Daarop zijn enkele Leidse vakken gepubliceerd, die je daar als voorbeeld kunt bekijken. In het nu gestarte project doen de vier grote pilots mee en verstevigen de OER-gedachte van de universiteit.

En last but not least. Een kritische succesfactor is een aanjager in de top. Dat was Rietje van Dam; zij gelooft in OER en draagt dat ook uit. Daardoor kon de pre-pilot plaats vinden en kan het project Open CourseWare Universiteit Leiden starten.

Marja Verstelle en ik hebben over dit project een presentatie gegeven tijdens de OER-HO stakeholder workshop in Leuven. We konden daar ons Leidse project in de schijnwerpers te zetten. Zie de presentatie op slideshare: http://www.slideshare.net/Marjaa/presentation-workshop-leuven-4311-ocw-verstelle-jacobi.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Open CourseWare Universiteit Leiden

  1. Pingback: Instroom in de Master: de juiste student op de juiste plaats « Studiesucces

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s