Social CourseWare

Vanuit het project Open CourseWare (OCW) binnen de Universiteit Leiden (LEI), maar ook al lezend de OCW-jaarplan van SURF en de Special Interest Group Open Educational Resources (SIG OER) kom ik steeds meer het onderdeel ‘verdienmodel/businessmodel’ tegen. De achterliggende vraag is ‘Wat kan OCW een instelling opleveren? Het kost namelijk op dit moment geld ipv dat het economisch wat oplevert. En wat krijg je terug als je jouw ‘product’ namelijk kennis ‘gratis weggeeft’. Een lastige en interessante vraag.
In het projectplan van LEI spreken we dan liever over ‘meerwaarde’ dan over ‘verdienmodel’ omdat het anders geïnterptreteerd kon worden alsof we aan OCW zouden gaan verdienen. En dat is voor LEI (en de meeste instellingen vermoed ik) op dit moment nog niet zo.

In projectplannen, die ik tot nu toe heb gelezen, levert OCW / OER nu op (of kan het opleveren):

  • Exposure van jezelf als docent, of jezelf als instelling (zoals het MIT) en daardoor meer studenten trekken;
  • Meedoen betekent niet achterop raken : zorgen dat je in de rankings staat als ‘het hebben van OCW’ en criterium wordt;
  • Studiesucces verhogen door de aansluiting te bevorderen van studenten die willen gaan studeren;
  • Samenwerkingsverbanden met (nationale / internationale) instelling bevorderen (zoals TUD nu doet met de universiteit in Bandung).

Maar op korte termijn is dit nog geen ‘geld’ . Alhoewel ik wel ergens gelezen heb dat de inschrijvingen met 2% waren gestegen bij de Brigham Young University in 2009 via click & enroll op hun website met OCW.  OCW werd kostendekkend.
Ook Wim Westera schreef op SURFspace een economische benadering van OCW: omdat we willen dat ‘open’ gratis moet zijn.

Wat mij veel interessanter lijkt is wat levert het de docent en de student op door onderwijsmateriaal open te stellen. En dan niet in geld-meerwaarde of economische meerwaarde maar in kennis-meerwaarde.

Vergelijk het met Open Source. Een mooi voorbeeld was laatste te zien bij de ‘Wereld draait door’. Daar werd een 3Dprinter gepresenteerd. Deze 3Dprinter was gemaakt via Open Source: een product dus vanuit een community gezamenlijk gemaakt vanuit kennis die iedereen aanlevert.  Je hebt vele voorbeelden op dit gebied (Moodle/Sakai)

Is dit ook niet een mooie gedachte bij OCW/OER: kennis stelt je open en een ander voegt kennis toe. Met collega’s, waar ook ter wereld,produceer je nieuwe kennis en verrijk je kennis.  Dat kennis ‘open ‘ is, is een slimme manier van organiseren van nieuwe kennis. De winst zit dan in de ‘nieuwe’ kennis die is toegevoegd. Dit gaat verder dan aandacht krijgen, gezien worden of exposure organiseren (morele beloning). Doordat je jouw kennisproducten open stelt, krijg je nieuwe toegevoegde kennis terug die je weer in jouw context kunt gebuiken.
En met ‘oude’ kennis, ‘nieuwe’ kennis produceren en deze verspreiden, is volgens mij één van de taken van onderwijsinstellingen.

Vandaar mijn idee om wellicht in de toekomst niet meer te spreken over Open CourseWare / Open Educational Resources maar over Social Course Ware c.q. Social Educational Resources: gezamenlijk kennis produceren en/of verrijken.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Social CourseWare

  1. Ria Jacobi zegt:

    En ik wordt allen maar bevestigd: zie presentatie van Richard Baraniuk (Professor, Dept of Electrical & Computer Engr, Rice University):

    http://educause.mediasite.com/mediasite/SilverlightPlayer/Default.aspx?peid=5310900bd5c844df8632c7a458824bef1d

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s