Horizon Report 2011

Net als vorig jaar en in 2009 heeft het New Media Consortium samen met het EDUCAUSE Learning Initiative weer een editie van The Horizon Report opgeleverd. Begin februari van dit jaar is het rapport uitgekomen.

Ik had er al iets eerder over geschreven op mijn blog omdat de ICTO-hubbrussel-weblog een korte en krachtige voorimpressie in dec. 2010 had gemaakt. Dus niet nog een keertje de beschrijving van de zes opkomende technologiën. Deze bijdrage zet de topics van 2009-2010 en 2011 even naast elkaar om te kunnen bekijken waar een verschuiving in zit.

Tijdshorizon 2009 2010 2011
Volgend jaar * Mobiles * Mobile Computing * E-books
* Cloud Computing * Open Content * Mobile devices
2-3 jaar * Geo-everything * Elektronic Books *  Augmented Reality
* The personal web * Simple Augmented Reality * Game based Learning
4-5 jaar * Semantic Aware Appliations * Gesture Based Computing * Gesture Based Computing
* Smart Objects * Visual Data Analysis * Learning Analytics

De mobile devices blijven in het ‘komend jaar’, blijkbaar is deze technologie nog niet helemaal tot z’n volwassenheid gekomen. Open content is uit het lijstje verdwenen. Maar ik lees in de samenvatting de volgende vier actuele ontwikkelingen waar ‘open content’ in terugkomt namelijk in de toepassing (nr 1 en 3).

  1. De toegankelijkheid en beschikbaarheid van grote hoeveelheden informatie c.q. bronnen zet ons aan tot nadenken over onze rol als onderwijsontwikkelaars, onderwijsgevenden, bestuurders. Het zet ons aan tot denken over hoe de lerenden beter en anders kunnen ondersteunen in hun leerproces. Of: hoe we een rijke, flexibele leeromgeving kunnen creeren.
    – vele devices (bijv I-pad/smartphone) maken de toegang mogelijk: overal en tijdonafhankelijk;
    – open content: steeds meer en gevarieerdere content is beschikbaar.
  2. Mensen verwachten steeds meer dat ze kunnen werken, leren en studeren daar en waar ze maar willen.
    Door de mobile devices; door de e-books; en ook door de steeds meer beschikbare wireless netwerken
  3. Collaborative en Community based.
    Manier van werken is steeds meer ‘collaborative’ en speelt zich af in online communities. Dit is gerelateerd aan hoe studenten hun projecten structureren: online informatie brengen en halen, uitwisselen van vragen en antwoorden, online communiceren en samenwerken.
  4. Cloud based learning
    Data en services zetten we neer in ‘the cloud’ ipv eigen PC of eigen werkserver. Op deze manier kunnen we waar we ook zijn, bij onze data.
Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Horizon Report 2011

  1. Pingback: Horizon Report 2012 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s