Research Based Education and ICT

Vanuit het ICLON houd ik me naast Internationalisering&ICT, Open CourseWare ook bezig met Research Based Education. Research Based Education wordt in Leiden genoemd: Research Intensief Onderwijs (RIO). Nu werd mij laatst gevraagd welke ICT-tools RIO zouden kunnen ondersteunen. Een interessante vraag, waar ik graag over nadenk.
Zodoende heb ik het kwadrant van Healey erbij gehaald en daarbij de ICT-tools geassocieerd. In de volgende Prezi (om ook eens uit te proberen) vind je het resultaat.

Presentatie: Research Based Education en ICT

Ter info: Klik op ‘Het kwadrant van Healey’ voor verdere info.

Toelichting:
Healey (2005) onderscheid vier kwadranten: de ‘research-led’ en ‘research-oriented’ op de onderste as (product-proces), en ‘research-tutored’ en research-based’ op de bovenste as (participant-observant). Hierbij moeten we de dimensie ‘participant-observant’ niet interpreteren in termen van actief dan wel passief, maar als wel of niet op zoek naar kennis die nieuw is voor de discipline. Studenten kunnen actief werken aan het verbeteren van eigen inzicht en vaardigheden, zonder vernieuwende inzichten voor het onderzoeksveld te genereren. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor onderzoekspractica of in ‘activerende hoorcolleges’.

De varianten ‘research-led’ en ‘research-oriented’ onderscheiden zich van elkaar in het feit dat de ‘research-led’ variant de nadruk legt op onderzoeksproducten, terwijl de ‘research-oriented’ variant de nadruk legt op onderzoeksproces. In de twee varianten in de bovenste helft (‘research-tutored’ en ‘research-based’) zijn de studenten deelnemer aan onderzoek, en gericht op het genereren van nieuwe kennis voor het onderzoeksveld. Ook hier kunnen we een onderscheid maken tussen meer gericht zijn op de producten en inhouden (‘research-tutored’), dan wel op het proces van onderzoek (‘research-based’).

ICT heeft, naar mijn mening, de mogelijkheid het onderzoeksproces en – product zichtbaar te maken. En daardoor kunnen allerlei (online) activiteiten ontstaan. Vanuit kennis weer nieuwe kennis genereren. Zowel docent als student spelen daarin een rol.

N.B. Ook fijn dat het zojuist verschenen kabinetsreactie van het Ministerie van OCW op het rapport Commissie-Veerman ook (zie blz 10) ook aandacht besteed aan meer research-based onderwijs. Het wordt belangrijk gevonden dat studenten zo vroeg mogelijk onderzoekskwaliteiten herkennen en de kans geven deze te ontwikkelen.

Voor een advies, meer tips of meedenken: mail mij of mijn collega Roeland van der Rijst.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

