Verbeter de onderwijskwaliteit met ICT: creëer een rijke leeromgeving en deel materialen!

Een statement die ik heb gemaakt voor mijn werk. Ik vond het leuk om hier ook even te plaatsen. Uitgangspunt was: Hoe de kwaliteit van onderwijs met ICT verbeteren?

Het verbeteren van de kwaliteit staat hoog op de agenda van het onderwijsinstellingen. Het doel van de verhogen van de onderwijskwaliteit is het leren van lerenden beter te faciliteren. Zorgdragen voor een hogere leeropbrengst en ontwikkeling van talent. Tegelijkertijd is het doel dat de onderwijsinstelling haar doelen en eindtermen haalt. De leerroutes waarmee de doelen worden bereikt, zijn zeer divers. De inzet van ICT mag in deze leerroutes niet in ontbreken. Het blijkt namelijk dat, bij een juiste inzet, ICT de onderwijskwaliteit verhoogd.
Welke mogelijkheden geeft ICT voor het verhogen van de onderwijskwaliteit? ICT biedt de kans een rijke leeromgeving te creëren en de digitale leermiddelengemakkelijker te delen, niet alleen door de lerenden zelf maar ook door docenten. Daarom: Verbeter de onderwijskwaliteit: creëer een rijke leeromgeving en deel materialen. Een nadere uitwerking volgt hieronder.

1. Creëren en delen IN een rijke leeromgeving
Het leren van lerenden beklijft beter door te leren in een rijke, uitdagende leeromgeving. ‘Rijk’ in de betekenis van het aanbieden van informatie en kennis op verschillende manieren in verschillende contexten (via bijvoorbeeld: audio en visuele middelen,  games of een blog). ‘Uitdagend’ in de betekenis van het stimuleren van activiteiten die de nieuwsgierigheid en de onderzoekende houding van leerlingen beloont. Denk bijvoorbeeld aan de interactie en het samenwerken in de communites waar lerenden in zitten zoals op hyves of facebook.
Bovendien zijn lerenden gemotiveerder wanneer zij niet alleen voor zichzelf leren maar wanneer zij hun leeropbrengst ook met anderen kunnen delen. Door inzet van ICT kunnen lerenden de resultaten van hun leren (zoals opgeloste problemen of ontworpen producten) breed publiceren en bespreken. Lerenden creëren (nieuwe) kennis in plaats van te consumeren. Voorbeelden zijn de initiatieven van Kennisnet bijvoorbeeld de ‘Gouden @pestraat’ waarbij leerlingen zelf websites maken. Of in het HO de cursus ‘Theories on Learning’, onderdeel van de master Educational Science van de Universiteit Utrecht waarbij studenten elkaar online peer feedback geven. Ook past het creëren van kennis bij de gedachte van open leermiddelen, een trend die sinds kort steeds meer aandacht krijgt. De digitale leermaterialen kunnen bijvoorbeeld weer gebruikt worden als leerstof voor andere lerenden.

2. Creëren en delen VAN de rijke leeromgeving
Het inrichten van zo’n uitdagende, rijke leeromgeving is de verantwoordelijkheid van de docent of docententeams. Maar dat vraagt nogal wat van de docent: niet alleen voor het ontwikkelen van leermiddelen maar ook het up-to-date-zijn op het vakgebied.
ICT biedt mogelijkhedenBijvoorbeeld de beschikbaarheid van open leermiddelen geeft de docent de mogelijkheid gebruik te maken van bestaand materiaal (bijv wikiwijs   
of het Open CourseWare bij de Technische Universiteit Delft)
. Door de reuse, revising, remixing en redistibuting van leermaterialen maakt het de inrichting van de rijke leeromgeving makkelijker. Bovendien kan deze samenwerking leiden tot enorme kwaliteitsverbetering en efficiency. Zo is het bekend dat docenten (en de instelling) een extra kwaliteitscheck verrichten ten aanzien van materialen die gepubliceerd worden.    

Goed onderwijs wordt gedragen door docenten, opleidingsmanagers en door betrokken bestuurders. Zij zijn de aangewezen personen om uit de lerenden te halen wat er inzit. ICT faciliteert het leren en maakt ander manieren van leren mogelijk. ICT maakt het delen van kennis en leermiddelen en daarmee onderwijsinnovatie mogelijk. Een heldere visie op de inrichting van de onderwijsleeromgeving is nodig: creëer en deel.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s