Meer aandacht voor de intercultural classroom

Het februarinummer (nr 3, 2011) van Transfer (vakblad over internationalisering in het Hoger Onderwijs) is geheel gewijd aan de International classroom.
Renate Klaassen (van de TUD) en ik zijn voor 1 artikel geinterviewd. We houden een warm pleidooi voor meer aandacht voor dit onderwerp.
Want:
– het geven van onderwijs voor een international classroom is toch anders dan een Nederlandse groep (wees expliciet in je verwachtingen en opdrachten);
– het samenwerken in groepen gaat niet altijd even goed (sommigen internationale studenten zijn niet gewend om in groepen samen te werken: hoe ga je daarmee om als docent?);
– en hoe ga je om dat Nederlandse studenten niet altijd in een internationale groep willen werken? (ze vertragen de studie);
– wel aandacht is voor werving van de internationale studenten, maar wat als ze binnen de instelling zijn: hoe internationaal is ons HO?
– in de basisopleiding van de universiteiten wienig aandacht wordt besteed aan diversiteit/international classroom.

In het artikel zijn ook nog andere pleitbezorgers aan het woord.

Zie artikel met ons interview, blz 12: De verborgen dimensie van internationalisering.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Internationaal Onderwijs & ICT, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s