Breinleren en Hersenhype

Vandaag viel de NRC bij ons op de deurmat. In het magazine staat een artikel over ‘de Hersenhype’. Interessant, dacht ik. Op de aanstaande ICLON-stafvergadering gaan we het breinleren bespreken (op mijn initiatief als vz). Onder andere omdat we er vaak over horen, maar nog niet hadden besproken. Het is toch handig er iets meer over te weten dan het woord ‘breinleren’ alleen.
Het artikel gaat in op waarom hersenen ‘hot ‘zijn. Bijvoorbeeld geven ze aan dat mensen willen leren om in een ingewikkdelde wereld toch prettig te kunnen leven.  O.a wordt Swaab aangehaald: actief blijven en studeren. Aandacht voor hersenen in de NRC, dus aan aandacht ervoor op mijn weblog :-).
Want wat interessant is, is de vraag: Wat kunnen met de kennis over het brein als we dit koppelen aan leren?

Op de site Breincentraal  staat een artikel die hun BCL-model beschrijft. Ik stap daarmee, weet ik, meteen over naar de toepassing van de theorie, terwijl de werking van hersenen veel genuanceerder ligt. Wel wordt ik, door de gesprekken die ik heb en wat ik lees, bevestigd dat wat we al aanvoelden nu meer gestaafd wordt door de (steeds meer gepubliceerde) theorie over hersenwerking. De inzichten tot nu toe geven wat handvaten voor richtlijnen.

De zes breinprincipes van Brein Centraal Leren:
1. Emotie: een mens leert en onthoudt beter als de uitdaging groot is en de stress niet te hoog.
>> Bijv. sluit aan bij de eigen vragen van de lerende.
2. Zintuigelijk Rijk: een mens leert beter als informatie op verschillende manieren zintuigelijk (audio, video, voelen)  wordt aangeboden, tegelijkertijd. Het beklijft dan beter.
>> Bijv. start met een film over het onderwerp van de training; gebruik rollenspel of games.
3. Creatie: Doen! Een mens leert beter als hij/zij ontdekt, ervaart, ordent etc.
>> lerende zelf een toets, filmpjes, verhalen, producten laten maken.
4. Focus: een mens leert beter al het leren uitkomst en contextgericht is. Focus op het doel en de resultaten.
>> Bijv. creëer authentieke leersituaties.
5. Herhalen en oefenen: het leren beklijft beter als nieuwe leerstof vaak wordt geoefend, vooral de eerste zes weken. Dit is niet stampen van leerstof.
>> Bijv. laat lerende oefenen met dezelfde problematiek in een context; of gebruik andere variabelen in dezelfde context.
6. Voortbouwen: het leren gaat beter als het wordt gekoppeld aan voorkennis of aan associaties.
>> Bijv. start met een een quiz of storytelling.
(n.b. meer informatie op het volgende artikel: Beter motiveren en lesgeven met breinkennis)

Extra: In de gesprekken met collega’s hierover wilden we er nog eentje aan toevoegen namelijk: imitatie. Een mens leert ontzettend veel van anderen door het kijken en nadoen. Dat doen we al van kinds af aan. Dus, bijv., wees je bewust als docent of trainer e.a. van je rolmodel.

Een interessant thema dus. Ik blijf het volgen omdat ik er veel verbanden zie met mobiliteit. Mobiliteit begint vanuit de vraag: Wat vind ik interessant, wat wil ik leren en welke leerroutes kan ik bewandelen om mijn doel te behalen (binnen de instelling, buiten de instelling)? Het gaat om leermotivatie. Het breinleren geeft wat meer inzicht in hoe bij deze motivatie van lerenden aan te sluiten en aan te spreken. Ook is hier een koppeling met Levenlang leren / Leren en Werken te maken.

Andere sites: Hersenenleren

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in breinleren en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Breinleren en Hersenhype

  1. Interessante blogpost! Brigitte Spee hanteert 10 brein -principes en heb deze als uitgangspunt genomen van m’n nieuwe blog. Misschien vind je het wel interessant om te lezen: http://bit.ly/10qqZTN

Geef een reactie

