Open Open Open

Op dit ogenblik ben ik druk bezig met ons projectplan over OpenCourseWare universiteit Leiden. En dan ontkom je er niet aan dat er een discussie ontstaat over de doelen die je beoogd met open leermiddelen.
Al surfend over het internet en pratend met verschillende betrokkenen heb ik de volgende doelen verzameld.

Op instellingsnivo lees en beluister ik de volgende doelstelingen:
1. Het versterken van de (internationale) exposure van de instelling;
2. Het vergroten van de zichtbaarheid van het onderwijs van BA en MA;
3. Het vervullen van een maatschappelijke opdracht (o.a. delen van kennis);
4. Het anticiperen op de verwachting dat het open leermateriaal een wegingsfactor voor de rankings gaat worden;
5. Het starten, met OCW, van onderwijsvernieuwing: bijvoorbeeld afstandsonderwijs realiseren of een startpunt zijn voor ‘open onderwijs’.  Open onderwijs betekent dan niet alleen de onderwijsmaterialen publiceren maar ook de interactie-activiteiten laten zien. En ook: de gecreëerde content (bijvoorbeeld van studenten) publiceren.

In gesprekken met docenten hoor ik de volgende ideeën:
1. Zichtbaarheid van de MA, en daarmee van de expertise van de betrokken docenten, vergroten;
2. Het unieke van een bepaalde opleiding laten zien, met name bij kleine opleidingen. De mogelijkheid voor samenwerken met andere unieke opleidingen wordt vergroot.
3. Eerder geproduceerd en toegankelijk onderwijsmateriaal in volgend onderwijs inzetten.
4. Studenten zitten op internet: dit is een onderdeel van een studiewereld en privé-wereld. Het onderwijs moet dan toegankelijk zijn zodat ze de informatie beter kunnen gebruiken en integreren.

En dan studenten. Studenten willen open!
Dat zeg ik niet, dat zeggen studenten zelf.  Gilly Salmon (Leicester University) heeft in een project CALF (= Creating Academic Learning Futures)  studenten hierover laten discussiëren. De onderstaande punten komen naar voren:
1. Zichtbaarheid: bijvoorbeeld toegang hebben tot van opgenomen colleges; ze willen dat docenten meer zichtbaar zijn;
2. Personificatie: eigen leerwegen kunnen creëren: toegang tot materialen is dan nodig;
3. Virtualisatie: veel media gebruik en er toegang toe hebben (audio, visueel, tactiel);
4. Doelgerichtheid: informatie moet relevant zijn voor het eigen leren: niet de docent bepaalt maar de student kiest de richting van leren;
5. Expressie faciliteren: zoeken>onderzoeken>creëren> bijdragen>delen.

De presentatie van Gilly Salmon op Online Educa Berlijn: trends in leren.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s