2015 en Technology

Opeens, deze week, ben ik door  — * artikelen die in mijn mailbox verschijnen; * maandagavondprogramma jl. ‘Tegenlicht – Agenda 2011: de Pioniers’ over de toekomst en nieuwe inspiratie; * toevallige gesprekken die ik heb; en * het onderwerp van Podium a.s. donderdag over het toekomstig ICT&O-beleid van instellingen — bezig met de vraag: Waar staan we over 5 jaren met ICT&O?

Het meest extreme idee uit een gesprek: over 5 jaren hebben we chips aan of in ons lichaam waarmee we informatie generen en voor onze doeleinden kunnen gebruiken. Geen laptops waar we onze informatie op hebben staan en online contact hebben: het zit in ons. Het schijnt dat er al verschillende experimenten mee worden gedaan. Het kan dus al. n.b. Ik heb dit nog niet gezien/gehoord.. maar dat kan aan mij liggen.
Wel zag ik dit filmpje op YouTube: Augmented reality volgens BMW. Of deze: wandelend door Amsterdam. Zou het zoiets zijn?

Dichter bij huis:
– Over 5 jaren hebben we een nieuwe slag in het onderwijs gemaakt namelijk naar meer community-leren. Studenten, wij, verwachten veel meer te kunnen werken, leren en studeren wat en wanneer we willen. De aangeboden module van een opleiding is niet het startpunt maar het onderwerp van interesse waar we communities om heen creëeren.
– Meer smartphones, Itunes worden ingezet om direct toegang te hebben tot informatie en in direct contact te staan met je netwerken, communities. Open CourseWare past hier helemaal bij: direct toegang tot je studiematerialen en actuele informatie.

Ik ben erg bezig met me te verbeelden hoe dat er uit ziet en dat we binnen bijvoorbeeld de universiteit Leiden veel meer moeten doen om met deze trends mee te komen. Eigenlijk zitten we met ons onderwijs in 1990 en hebben vijfjaren beleid naar 1995… en dus niet naar 2015. Echter: hoe hard gaat het. Soms valt het ook erg mee qua ontwikkeling. Zie second live, daar hoor je niet veel meer over.

Een aantal trends zullen bevestigd worden door het aankomende Horizon Report 2011. Wat binnen nu en 1 jaar opkomend is , is:
– inzet van elektronic books: meer online boeken zijn beschikbaar; meer onderwijsinformatie is te downloaden (via open leermiddelen). En gerelateerd communities kunnen ontstaan.
– inzet van mobiles: in 2015 wordt in het HR 2011 aangegeven heeft 80% van de mensen toegang tot internet via hun mobiel. Trends hierbij: meer devices voor internet; meer flexibel web content en het groeiende aantal netwerken die de toegang ondersteunt.

Het definitieve HR 2001 is nog niet uit, maar ik vond wel een voorproefje op de ICTO hubbrussel weblog.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Rapporten, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 2015 en Technology

  1. Pingback: Horizonreport 2011 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

