OPEN BOEK

Een mooier afscheidskado zou je jezelf niet kunnen toewensen, denk ik dan…
Fred Mulder nam afscheid, op 10 december, als rector magnificus van de OU. Hij is iemand die hart voor Open Educational Resources (OER) heeft, er jaren gedreven pleitbezorgen voor is geweest (en nog steeds). Hij kreeg een boek met interviews waarin een beeld wordt gegeven van de stand van zaken over OER.

De moeite van het lezen waard: OPEN BOEK!

Enkele gedachten uit het boek.

Vooraf
‘Open’ is niet ‘gratis’ , maar toegankelijk (Wim Liebrand) (Paul Rullmann)
Over de groei: ‘Ik verwacht een langzame, maar gestage ontwikkeling (Rob Koper)

Wat zeggen diverse geinterviewden over de mogelijkheden van OER
* OER vormt een brug tussen diverse vormen van onderwijs en leren, tussen formeel en informeel leren (Marja van Bijsterveld);
* OER heeft de potentie te leiden tot innovatie, nieuwe vormen van onderwijs en lesmateriaal (Marja van Bijsterveld);
* OER kan leiden tot lagere kosten van leren en lesmateriaal (Marja van Bijsterveld);
* OER heeft potentie te leiden tot groter en flexible bereik van mensen die zich willen ontwikkelen  (Leven Lang Leren) (Marja van Bijsterveld) (Rietje van Dam);
* OER heeft de potentie het opleidingsniveau van de bevolking te verhogen (en daarmee de economische groei herstellen) (Hal Plotkin);
* Een open onderwijsomgeving geeft instellingen de kans afgestudeerden te volgen en te bevragen naar hun wensen (Doekle Terpstra);
* Open leermiddelen kunnen de driehoeksrelatie tussen HO-bedrijfsleven-en de wereld van onderzoek versterken: gezamenlijk delen, veredelen en toepassen van kennis (Doekle Terpstra)
* OER biedt fantastische mogelijkheden om onderwijs levendiger en creatiever te maken (Rietje van Dam);
* OER heeft potentie voor ‘mass customization’: materialen modulair aanbieden, hergebruiken, combinaties maken, en zo maatwerk leveren(Aart van der Want).

Wat verdient nog aandacht
* Het ontwikkelen van verdienmodellen (Wim Liebrand ) (Rietje van Dam) of een duurzaam businessmodel ( Rob Koper);
* Een mentaliteitsverandering van docenten en onderwijsmanagement (Marja van Bijsterveld);
* Er voor zorgdragen dat de content meer is dan content alleen:  zorg voor meerwaarde (Nineke van Dalen);
* Stimuleren van hergebruik (René Montenarie);
* Zorgdragen voor toegankelijksheidseisen voor mensen met een funtiebeperking (Hal Plotkin);
* In hoeverre bereiken de producten de gebruiker (Karl Dittrich);
* Waar laat je het publieke deel eindigen en begint het commerciële gedeelte: wat is open en waarvoor laat je betalen (Aart van der Want);
* Toetsing van het product  / kwalificeren van OER (Deny Smeets);
* Digitalisering is behoorlijk bewerkelijk; en daarbij: de digitalisering heeft een eigen tempo. Waarbij het soms moeilijk aan te haken is (Sijbolt Noorda).

Een boeiende vraag voor de toekomst, waar ik zeker nog over zal schrijven:  In hoeverre zal OER de onderwijspraktijk veranderen? Of, wat is de betekenis van het feit dat OER elk moment toegankelijk is, en wat betekent dat voor het onderwijs?

(Redactie OPEN BOEK door Miranda de Kort)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s