Trends in ICT

Tja, ik had het zelf in de gaten moeten houden: The Horizon report 2010 (pdf). Maar ik werd getipt: het rapport is er weer (eigenlijk al een hele tijd). Altijd interessant om te lezen.
Een community, waar allerlei mensen (400 leaders) in zitten vanuit het bedrijfsleven, technology, onderwijs, geeft aan wat de laatste trends zijn. Deze worden geanalyseerd en verwerkt tot een rapport. Het rapport van 2010 (film) is al weer de 7e.

De vier belangrijkste trends
1. De overvloedigheid aan bronnen en netwerken, steeds beter en sneller toegankelijk gemaakt door internet, daagt uit tot herijking van onze rollen (docentschap, begeleider, assessor) in het onderwijs. Wat is de eigenlijk de toegevoegde waarde van het onderwijs in een wereld waar informatie overal te verkrijgen is?
2. Mensen verwachten dat ze tijdsonafhankelijk, plaatsonafhankelijk kunnen werken en studeren. Balanceren tussen thuis-opleiding-werk. Grens tussen informal leren en formal leren vervaagd. Leren via netwerken komt op.
3. De technologien zijn cloud-based en IT-support is gedecentraliseerd.
Het maakt niet meer uit waar onze informatie is opgeslagen: als het maar toegankelijk is.. via welk apparaat dan ook.
4. Samenwerken is de basis voor het werk van studenten (multidisciplinair). Het samenwerken gaat ook steeds gemakkelijker door de toegankelijke (en gratis) tools die beschikbaar zijn.

De vier belangrijkste opkomende technologieën (van de zes)
1. Binnen 1 jaar: Mobile Computing
Via apps op hun mobiele telefoon (smartphones)  informatie downloaden, samenwerken en communiceren.
2. Binnen 1 jaar: Open Content
Men verwacht dat dit een mainstream binnen instellingen wordt. Als reactie op de steeds hogere kosten en de wens om leren toegankelijk te maken.
3. Binnen 2-3 jaren: Elektronisch boek (e-reader)
Studenten gaan e-readers gebruiken ipv papieren boeken (ook vanwege de kosten en de updates)
4. Binnen 2-3 jaren: Simple augmented reality
Augmented reality had tot nu toe speciale techniek nodig. Dat is niet meer zo. Je kunt nu al via speciale apps  informatie opvragen met je smartphone over objecten die je aanwijst met je mobiel.

Wat ook als zeer interessante kritische vraag werd meegegeven in het stuk is de vraag ten aanzien van het hebben van de digitale vaardigheden. Bijvoorbeeld: komen docenten wel mee in de stroom van  de mogelijkheden via digitale media. Men vraagt zich af of dit in docent-professionaliserings programma’s zit. Volgens mij kan dit meer aandacht krijgen: al is het alleen maar laten zien wat er nu mogelijk is.

Of het allemaal zo snel zal gaan, heeft wel mijn twijfel. Wel vermoed ik dat deze trends in het onderwijs over een aantal jaren geïntegreerd zijn. Het is dus ene kwestie van tijd. Verder hangt het ook sterk af van de docent: in hoeverre zet hij/zij deze technieken in, in zijn/haar onderwijs. Dat is vaak (zie je nu al) de bottleneck.

En natuurlijk erg leuk te lezen dat het te verwachten is dat toch Open Content steeds meer en meer mainstream gaat worden. Ook hier: of dat binnen een jaar is?????

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s