Onderwijsstrategiën voor de Intercultural Classroom

Zo af en toe vind ik weer een artikeltje dat we goed kunnen gebruiken in onze toolbox voor trainers van docenten die lesgeven aan een Internationale studentengroep.
Wat mij opvalt mij bij het lezen van deze suggesties, tips, principes is dat ik ze ook algemeen zou willen inzetten in het onderwijs.
Bijvoorbeeld de volgende principes:

”• Keep your expectations high and provide support so that students can reach them.
• Give all students equal attention in class and equal access to advising outside class. Don’t overlook capable but less experienced students.
• Give all students equal amounts of helpful and honest criticism. Don’t prejudge students’ capabilities.
• Respond to non-academic experiences, such as racial incidents, that such as racial incidents, that may affect classroom performance.”

Wat is dan echt anders bij het onderwijsgeven aan een internationale groep studenten?
In de discussies hierover kwamen we vaak uit dat het onderwijsgeven eigenlijk vergelijkbaar is (als docent hoef je niet direct geheel wat anders te doen), alleen is hetgeen je doet explicieter: bewust zijn van je eigen (Wetserse) onderwijssysteem en -cultuur; bewust zijn van je eigen houding en uitgangspunten, expliciteren van wat je verwacht, expliciteren van de rollen, en bewust zijn van wat je aan onderwijsmateriaal gebruikt (Westerse voorbeelden/-cases, vakjargon bijvoorbeeld).

Het gehele artikel: teaching a diverse body.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Teaching International Students en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s