Mythen rondom Open Educational Resources

Vandaag (9 nov 2010) dé Onderwijsdagen van SURF bezocht. En zodoende verzeild geraakt in de sessie van Robert Schurer (Universitair Hoofddocent Open Universiteit). Hij is, samen met Kennisnet,  verbonden aan de opzet en uitrol van wikiwijs. Op wikiwijs kunnen docenten (alle sectoren, maar met name nog PO en VO) leermaterialen vinden. Het is dus een voorbeeld van Open Educational Resources OED).

Robert Schurer besprak 7 mythen over OER, of liever 4. Voor de andere drie was geen tijd tijdens de sessie. De eerste vier zijn:

  1. Is Gratis =gratis
    Open is meer dan gratis: zet de materialen in volgens de 4 R-en (Re-use/Redistribute/Revise/Remix).
  2. Schoolboeken zullen op ten duur verdwijnen
    Uit de discussie in de sessie was er hoop en twijfel. Duidelijk was dat het heel langzaam zal gaan: papieren boeken blijven toch gemakkelijk in gebruik.
  3. Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen
    Nu nog niet. Maar als je ze slim inzet (een toegevoegde waarde geeft) kun je rondom OER allerlei activiteiten opzetten waar je wel geld bij kunt vragen.
  4. Leraren krijgen er weer een taak bij
    Uit de discussie: niet extra taak maar een oude taak vervangen door een nieuw taak. En zet studenten, leerlingen in: zij zijn meteen de check voor de materialen (hebben we hier wat aan; is dit nodig?). Dit kan ook in de vorm van een ondersteuningsteam (ook bijv voor auteursrechten). En er is een stimulans nodig vanuit het management. Het opzetten van OER lukt niet vanaf de werkvloer.

Tot slot werd aangegeven in de discussie dat de docent nog steeds belangrijk is. We hebben het ten slotte over leermiddelen en niet over onderwijs. De interactie over de inhoud van de leermiddelen, de begleiding van studenten en leerlingen mbt wat met de leermiddelen wordt gedaan daar zit de toegevoegde waarde van de docent.

n.b. zodra ik de laatste drie mythen heb voeg ik deze toe.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s