Sustainability en Onderwijs

Op 14 en 15 oktober zijn de Student Research Dagen (SRD) in Leiden. Deze dagen zijn georganiseerd door de VSNU en de Universiteit Leiden. Ik was de 14e aanwezig. Want niet alleen gaat mijn belangstelling naar ‘Mobiliteit&OpenOnderwijs’ maar ook naar de verwevenheid van Onderzoek en Onderwijs. En daar ging het deze dagen over. Echt leuk (en belangrijk) vind ik dat studenten hun eigen onderzoek (en resultaten) mochten presenteren. Het podium was voor hen. En ze vonden het zeer spannend.

Dit als inleiding, want wat mij inspireerde was den keynotespeaker: Wubbo Ockels. Zijn onderwerp is Sustainability. Zijn kernboodschap was dat we veel meer kunnen doen met zonne-energie (zie filmpje over de superbus). Dit is geen politiek getinte energiebron (het is er), het is er altijd, en zelfs in NL schijnt de zon 100x meer dan dat wij aan energie gebruiken. Dus op de barricaden was zijn devies voor het behoud van onze aarde.

Hij liet natuurlijk ook foto’s en filmpjes zien van zijn ruimtevlucht. Hij gaf aan dat als je eenmaal in die ruimte bent alle grenzen vervagen. De aarde is klein. Maar, realiseerde hij zich, wel heel uniek. En het besef kwam naar voren hoe wij omgaan met de aarde en met elkaar: we bevechten bronnen, we bevechten stukken natuur. Maar we maken geen gebruik van elkaars kennis. Bijvoorbeeld je ziet vanuit de ruimte precies de grens van Israel en Egypte omdat Zuid-Israël groen is vanwege de irrigatie en Noord-Egypte droog. En met vraagt niet aan elkaar: goh mag ik van jouw goed werkende techniek gebruik maken.

En als we deze lijn doortrekken naar onderwijs: waarom kost het zoveel moeite om onderwijsmateriaal te delen, kennis te delen. Zou het niet zo zijn dat dit een heel overbrugbaar onderwerp zou worden als we zelf in die ruimte vliegen. Het zou zoveel bijdragen aan ontwikkeling van onderwijs elders. En als je het hebt over sustainability in het onderwijs: door niet steeds het wiel uit te vinden maar gebruik (en hergebruik) maken van elkaars kennis en materialen, en deze toegankelijk te maken, zorgen we voor verrijking en vervolg ipv steeds opnieuw geld stoppen in zaken die er al zijn.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Sustainability en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s