Ontsluiten van data, een andere manier

Een volgend filmpje wil ik iedereen niet onthouden. Ik kreeg de url met de opmerking: zo kun je ook omgaan met het ontsluiten van data.

Soms is mijn ervaring met projecten dat we meteen eerst aan de tool denken om een probleem op te lossen ipv vanuit het probleem zelf en de gebruikers. Voordat je de tool hebt, ben je een paar maanden verder. Bovendien bestaat er een kans dat de tool helemaal niet gebruikt wordt vanwege diverse redenen (sluit niet aan, mist functionaliteiten etc).
In dit filmpje is voor een andere weg gekozen, eigenlijk een weg van co-creatie. Het gaat niet over onderwijs, maar over ontsluiten van data in het vervoer in Canada. Maar toch, zo kan het ook. Met effect.

Vandaar: een inspirerend filmpje voor het ontsluiten van (niet privacygevoelige deel) data.

Zouden we dit ook kunnen toepassen bij het delen van allerlei onderwijsmaterialen c.q. leerobjecten? Natuurlijk zie ik verschillen (auteursrechten, eigenaarschap etc) maar toch….

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

