Kenniseconomie monitor 2010

Nederland doet het aardig, maar het kan nog veel beter!!

‘Kenniseconomie is geen keuze. Het is realiteit.’ ‘Niet over gaan tot de orde van de dag, na het kerend economische tij, maar zoeken naar mogelijkheden om Nederland op lange termijn weerbaar te maken’.
Zinnen uit de inleiding van het rapport Kenniseconomiemonitor, door Kennisland (KL) uitgegeven. Het rapport geeft op een aantal thema’s de stand van zaken van de kenniseconomie in Nederland weer. Nederland staat staan op de 8e plaats in de m’moederindex van de kenniseconomie. Deze index is samengesteld uit de 15 belangrijkste internationale rankings over kennis en innovatie.  Voordat we afglijden, schrijft KL, zijn er een aantal koerswijzigingen nodig. Vandaar die vijf thema’s.

Wat komt aan de orde bij de thema’s?

1.       Jong vs oud: het effect van de vergrijzing en burn-out bij de jongere generatie. Nodig is inzetten op productiviteit en innovatie.

2.        Hoog vs laag: hooggeschoolde arbeid kreeg de aandacht terwijl laaggeschoolden die ook moesten hebben. Nodig is een leerklimaat voor maximale kansen ook voor laaggeschoolden.

3.        Open vs gesloten: de spanning tussen intellectuele eigendom en vrije uitwisseling. Nodig is maximale beschikking en toegankelijkheid tot kennis om zo te kunnen innoveren.

4.        Materieel vs immaterieel: het kenniswerk is niet alleen voorbehouden aan het Westen. China komt op. Nodig is het strategisch omgaan met materiële afhankelijkheid en een sterk vestiginsklimaat voor kennisintensieve bedrijvingheid.

5.        Groei vs krimp: de groei van kenniseconomie in de randstad en de krimp in de regio. Nodig is dat de krimpregio  aansluiting vinden bij de kenniseconomie, zonder oog te verliezen voor internationale aansluiting.
Klik op de volgende url voor rapport en uitgebreidere samenvatting: Kenniseconomie monitor. (1 oktober 2010).

Ik voeg dit rapport toe omdat hier ook een (in)directe link ligt naar de aanbeveling voor levenlang leren en OCW (openbaar beschikbaar stellen en delen van materialen).

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Levenlang Leren, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s