Operational model of Edwards voor internationaal onderwijs

Model
Tijdens onze sessie over het acculturatieproject op de EAIE conferentie te Nantes (15-18 sept 2010) hebben we een model gepresenteerd. Dit model, gebaseerd op de ideeën van Edwards, heeft drie nivo’s: awareness – international competence – international expertise. En dan drie type activiteiten: onderwijsstrategie – onderwijsmethode – leerresultaten.

Doel van dit model is op activiteiten binnen een curriculum te duiden op zo’n manier om te kunnen toewerken naar een internationaal curriculum. Zijn we bezig om studenten bewust te maken mbt interculturele verschillen en te groeien naar wereldburgers?
Edwards et al geven aan dat op dit moment de meeste universiteiten de neiging hebben zich te concentreren op de eerste twee niveaus. Men stimuleert dat studenten meer kritisch en reflectief over hun culturele overtuigingen na gaan denken of hun aannames tav een andere cultuur te transformeren.

Toewerken naar positie in internationale markt
Maar wanneer studenten meer internationaal competent zijn, zullen ze meer profiteren van de kennis en vaardigheden die de niveaus van de international awareness en international Competence karakteriseren. En als dat zo is zijn de studenten beter in staat om succesvolle te interacteren met studenten van verschillende culturen. En dat is uiteindelijk weer nodig te kunnen opereren in een internationale markt. Dus nivo 2 en 3.

Derde niveau
Het blijkt dat het implementeren van het implementeren van het derde niveau van het model, namelijk de international Expertise, een grotere uitdaging is bij onderwijsinstellingen. Het gaat namelijk over  (langdurige) partnerschappen of aanpassingen in internationale programma’s om te voldoen aan goede uitwisseling. En dat vergt geduld, aftasten, afstemmen en overbruggen van interculturele verschillen.

Toepassing model
Kortom, het model is bruikbaar voor de universiteiten bij hun pogingen om hun curricula te internationaliseren. De groeiende complexiteit over de drie niveaus maakt het mogelijk voor universiteiten om vooruit te plannen, aanvullende stappen te ondernemen en/of een aanpak gemakkelijker te kunnen evalueren. Daarbij gaat het ook om dat instellingen duidelijk voor ogen hebben wie ze uiteindelijk, door hun internationaal onderwijs, willen afleveren. En dus welke competenties studenten uiteindelijk moeten hebben om succesvol in te kunnen opereren in een internationale wereld.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Internationaal Onderwijs & ICT, Teaching International Students en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s