Internationaal curriculum: nog een weg te gaan

Interessante vraag werd gesteld een een debat op de EAIE-conferentie: ‘’The university leaders use internationalization as a political statement’’.
Daar werd volmondig JA op gezegd. Vele HO-instellingen (dus niet alleen Nederland) spreken graag over het feit dat ze internationaal onderwijs belangrijk vinden. Maar daarna gebeurt er niet veel. Het is als het ware voor sommige leiders een hokje wat je afvinkt.

Meer resources is nodig, werd aangegeven. Maar zei één van de forumleden (John Hudzik, Michican State University), dat nieuwe geld komt niet. Je zult het anders moeten aanpakken.
Zijn suggestie:
Integreer internationalisering met activiteiten die je al doet en hebt. Zoals integreer het met docentprofessionalisering . Of als je een module opnieuw opzet,  integreer internationale thema’s of de manier waarop je het opzet meteen in de nieuwe module.
Internationalisation niet in een apart hoekje zetten, niet zichtbaar en herkenbaar. Maar integreer.
En ook: maak keuzes, en doe niet alles tegelijkertijd

Dit werd weer in een andere sessie bevestigd door  Betty Leask: Incorporate internationalisering in het gehele proces. Niet alleen in onderwijs maar in the ‘’total student experience (in en outside the classroom)’’.

Waarom het zo lasting is om internationalisering in het curriculum te integreren (kreeg ik te horen in ee andere sessie. Valkuilen die genoemd werden:
– gebrek aan betrokkenheid en prioriteit van de universiteit en faculteit;
– Er is niet veel ervaring en kennis/expertise van de staf om daadwerkelijk plannen en beleid over;
– docenten ‘moeten’ al zoveel extra dingen doen;
– faculteiten/docenten zien (en misschien voelen) de effecten niet van internationalisering.

Nog veel te doen: samenwerking tussen de international offices en docentprofessionaliseerders zou een goed zaak zijn (en daarbij ook denken aan ICT-inzet)… dit om zichtbaar te maken wat internationalisering kan betekenen voor een instelling en ook wat het betekent als je net zo les geeft aan een international classroom op dezelfde manier als je doet als bij Nederlandse studenten.

Een impressiefoto.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Teaching International Students en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s