De nieuwe Kennis en Investerings Agenda 2011 -2020

Zo nu en dan kijk ik weer eens op internet naar het KIA (Kennis Investerings Agenda). En ja, er is een nieuwe editie. Net uitgekomen, in juni, de KIA 2011 – 2020. Geschreven door, zoals ik lees de KIA-coalitie.

Ik blader direct door naar wat gezegd wordt over internationalisering en Leven Lang Leren (LLL). Dit laatste onderwerp komt er altijd slecht uit (de KIA-foto).

Wat is het uitgangspunt: Nederland moet terugkeren in de wereldtop van kennis en innovatieland. De ambitie is zelfs om tot de vijf beste presterende kennis en innovatielanden te horen. Daarbij is onderwijs, onderzoek en innovatief ondernemen centrale voorwaarden voor een economisch en sociaal welvarend Nederland en Europa.

De KIA-coalitie beschrijft vijf prioriteiten:
1. Een topdocent voor iedere onderwijsdeelnemer;
2. Meer maatwerk in het onderwijs;
3. Een leergierige cultuur;
4. Sterkere toppen in onderzoek en innovatie;
5. Een innovatieve bedrijven.

Wat voor mij interessant is (en ik haal met name aspecten tav HO eruit):
Allereerst wat bij prioriteit 2 is geschreven ‘meer maatwerk in het onderwijs’. Op blz 12 geeft de KIA-coalitie aan dat iedereen zijn talent ten volle moet ontwikkelen. Niet alleen dat studenten/leerlingen te snel uitvallen, ook studenten die onvoldoende bediend en uitgedaagd worden. De coalitie refereert naar Veerman die voor HO aangeeft dat er te wienig rekening wordt gehouden in het HO met diverse leerstijlen en achtergronden. Kortom, wordt geschreven, o.a.:  zorgen voor focus, differentiatie in programma’s en flexibele onderwijsprogramma’s.
En dan ook prioriteit 3 ‘leergierige cultuur. Dit aspect gaat in op het Levenlang Leren: stimuleren dat laagopgeleiden gemakkelijk zich kunnen bijscholen en ook de ouderen werknemer. Gelegenheid tot LLL neemt af. En juist, door o.a. dat we langer kunnen doorwerken (en ook waarschijnlijk moeten doorwerken) zouden we juist het LLL moeten stimuleren.

In hoofdstuk 3 (doelen KIA 2020) gaat de colitie o.a. ook in op het HO. De deelname in HO moet omhaag  (dat halen we nog lang niet). Betere toegankelijkheid HO en de kwaliteit van HO zijn belangrijk. Differentiatie in programma’s en ook betere mobiliteit. Zowel buitenlandse studenten naar Nederland en Nederlandse studenten naar buitenland. Kwam 7,4% van de totale studentenpopulatie uit het buitenland en dat moet naar 25% (blz 18).

Wat betreft LLL, daar kan nog het nodige gebeuren. We nemen als Nederland met 17% de vijfde plaats in. Dit moet naar 23%. En dan hebben we het over dat de beroepsbevolking 4 weken training of onderwijs heeft gevolgd (blz 18).

Hoe dit te bereiken? Ik noem enkele steekwoorden: flexibeler onderwijsaanbod (ICT kan een middel daartoe zijn), en flexibilisering van de onderwijsorganisatie, kwaliteitsslag HO en variëteit in onderwijsaanbod in het HO. Ook meer trajecten voor excellente studenten en praktijk gerichte onderzoek hogescholen.

Ik heb alle punten lang niet belicht, maar dit wilde ik voor mezelf eruit halen en vastleggen.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Internationaal Onderwijs & ICT, Levenlang Leren, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s