Studeren in Nederland door de ogen van Indonesische Studenten

Collega Henk Frencken en ik waren zaterdag 26 juni te gast bij de jaarlijkse StuNed-day voor Indonesische studenten die een jaar in nederland studeren. De dag vond plaats op de Indonesische Ambassade.

Na het formele gedeelte en een show van de Indonesische RuG-studenten, hadden wij onze ‘performance’. We hebben de studenten gevraag naar positieve en negatieve ervaringen tav een aantal thema’s. Deze thema’s zijn geselecteerd op basis van eerdere interviews c.q. projecten.
Niet alle thema’s kwamen aan de orde, maar ze waren een handig hulpmiddel om de discussie op te starten. De thema’s waren:
1. Following lectures in English
2. Getting used to the international Classroom
3. Active Participation in classroom and in group assignments
4. Academic writing and referencing
5. Self Study, planning
6. From learning by heart to academic knowledge acquisition
7. The distance between lecturers and students
8. Different assessment system
9. Gender
10. Learning to reflect on your own achievements
11. Experiencing various teaching methods

Als reactive uit deze sessie en de gesprekken met studenten individueel bleek dat studenten:
*Het heel gemakkelijk vonden contact te krijgen met docenten: de docenten waren benaderbaar;
* Aan de andre kant de kleine afstand die er in eerste instantie is, valt daarna tegen in de bereikbaarheid:  je kunt niet zomaar binnenlopen bij een docent, dan moet je als student eerst een afspraak maken;
* Sommigen vonden het met de voornaam noemen van een docent weinig respectvol;
* Tip voor volgende studenten: ga meteen aan de slag, en werk hard aan je studie. In Indonesië kun je , als ene vak start rustig beginnen, in NL niet anders raak je hopeloos achter. En werk 8 uren per dag, anders red je het ook niet;
* Het onderwijssysteem qua planning is ook anders: NL werk je met trimesters, in Indonesie met semesters;
* Het plannen van de studie ben je als Indo-student niet gewend: leer te plannen, anders raak je in de problemen;
* Academic writing is lastig: op een tentamen heb je drie uren voor enkele vragen. Je moet veel schrijven en de tijd is beperkt. En de manier van vragen is soms onduidelijk. Zoals een vraag: wat je je mening over de klimaatsverandering. Deze vraag is erg open, en hoe ga je daarop antwoorden. Voo Indo-studenten is dit onduidelijk.. er is zoveel hierover te schrijven. Waar te beginnen.
* Ook groepswerk is wennen: elkaar feedback en cijfers geven is men niet gewend.

Niet alleen de cultuur van eten en de manier van omgaan met elkaar is een shock voor de studenten. Ook het onderwijssysteem en de manier van studeren is iets waar studenten in theorie wel van gehoord hebben, ze krijgen genoeg informatie op de NESO e.a. instanties. Het daadwerkelijk voelen en ervaren is geheel iets anders. Daar kunnen we nog veel in doen.

Dan besef ik dat zo’n project als het project acculturatie een goed stap is maar nog vervolg nodig heeft.

Hier nog een foto van de groep RuG-studenten na afloop van hun performance.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Internationaal Onderwijs & ICT en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s