Internationale Studenten en Onderwijskwalificatie

Een ander project waarin ik participeer is het ISO-project. ISO staat voor Internationale Studenten en Onderwijskwalificatie.  Een project in het kade rvan het Nationaal Actieplan E-Learning. Universiteit Leiden , Rijksuniversiteit Groningen en het KIT doen mee.

Het doel van het gehele project is de in- en door- en uitstroom van internationale studenten beter te laten te ondersteunen en uiteindelijk te verhogen. Je spreekt dan van de werving van internationale studenten, de studieresultaten hier in Nederland verhogen en het contact met de alumni verbeteren.

Ikzelf zit in een werkpakket dat gaat over ‘Teaching en Education Support’, of ook: docentprofessionalisering van docent die lesgeven aan internationale groepen.

Een onderwerp wat op mijn lijf geschreven is: docentprofessionalisering, internationalisering, innoveren en waar het kan e-learning.

Waar zijn we mee bezig? Op dit ogenblik, waar de bijeenkomst ook over ging, zijn we bezig met het opstellen van een competentieprofiel voor docenten die lesgeven aan internationale studenten. Op basis van dit profiel wordt een professionaliseringsaanbod opgesteld (=training ontworpen). Zoals het er nu naar uitziet wordt deze vanaf november 2010 aangeboden binnen de RuG en de Universiteit Leiden. Tevens ontwikkelen we een beoordelingsmethodiek. Want waarop en hoe beoordeel je docenten wanneer ze hun competenties hebben gehaald.

Afgelopen tijd heb ik voor dit project panelgesprekken gehouden binnen UNI LEI. Erg leuke gesprekken. Voeg ik de informatie van deze gesprekken samen  met de uitkomsten uit de gesprekken uit Groningen dan zijn er opvallende overeenkomsten.

In het competentieprofiel zal zeker komen:
 1. De houding van een docent:
-als docent vindt je het leuk om les te geven aan internationale studenten;
-als docent ben je je bewust van de culturele verschillen (zoals de verhoudingen tussen docent en student; de manieren waarop studenten gewend zijn wel of niet samen te werken; de manier waarop opdrachten worden gegeven, en vanuit welke cultuur zij onderwijs krijgen en wat het NL-onderwijs is).

2. Het ontwerpen van onderwijs (bij de inrichting en voorbereiding van een module rekening houden met verschillen in moeilijkheidsgraden of keuze van vakboeken (de onze zijn vaak gestoeld op de Amerikaanse cultuur).

3. Het geven van onderwijs (hoe communiceer je? Duidelijk je verwachting aangeven : wat logisch is voor Nederlandse studenten is niet logisch voor buitenlandse studenten). Ook gaf iemand aan in het gesprek: duidelijkheid is zekerheid voor deze internationale studenten. Zij komen in een geheel andere situatie terecht waar alles onzeker is. Wees expliciet in wat je wilt, doet en verwacht.

4. Toetsen: ‘grading’ in Nederland gaat anders dan in andere landen. Wat doe je als studenten vragen waarom zij een ‘8’ hebben gekregen en geen ‘10’. Waar baseer je dat als docent op of waarop zijn die punten afgetrokken. Wat doe je als een student ‘geslaagd’ naar huis moet gaan,anders heeft hij/zij geen toekomst meer in haar/zijn thuisland.

Wat opviel was dat de ervaren docenten aangaven dat je het leuk moet vinden. Onderwijs geven aan deze doelgroep is eigenlijk hetzelfde als lesgeven aan een Nederlandse groep…. alleen bewuster van je eigen doen en laten, bewuster waarom je bepaalde werkvormen inzet of niet, bewuster interacteren met de groep. Duidelijkheid scheppen is belangrijk voor internationale studenten. Tenslotte komen ze in een onzekere situatie terecht waar dingen anders gaan en anders zijn dan in hun eigen land. Als je als docent dan niet expliciteert wat van studenten wordt verwacht, dan komen ze niet goed op gang.

Op dit moment zijn we bezig met een checklist voor de bovengenoemde doelgroep. Hier vroeg men om in de gesprekken. Zo’n checklist kan in de training gebruikt worden en is handig bij de voorbereiding van het ontwerpen en geven van onderwijs binnen een ‘international classroom’

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Teaching International Students en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Internationale Studenten en Onderwijskwalificatie

  1. Pingback: Teaching International Students | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s