Co-Creatie

Afgelopen vrijdag 11 juni was het zover: de EHONconferentie over Co-Creatie. Het ICLON mocht deze conferentie dit jaar organiseren. Daarbij zat ik in de organisatiecommissie.

Een globaal overzicht van de dag staat beschreven op de website van het ICLON.

Wat voor mij de grote vraag was: wat is co-creëen? Gaat het verder dan samenwerken?

In de workshops en ook door de keynote van Luc Hoebeke werd voor mij wel duidelijk dat co-creatie samen-doen en samen-denken is, maar verder gaat dan samen-werken. En het gaat ook verder dan brainstormen.

Co-creatie begint waar er geen ideeën zijn, of geen oplossingen. Er is ‘het-niet-weten’, zoals Luc Hoebeke aangeeft. Het begint met de vraag dat er iets anders moet, en dat de klassieke wegen niet meer werken. Niemand weet een oplossing voor het probleem, en weet ook niet hoe te beginnen met de oplossing. Je start blanco en hoopt met elkaar, vanuit hele verschillende perspectieven het probleem te benaderen. En dit zonder nog aan de oplossing te beginnen. Vele betrokkenen praten mee. Je ontwikkelt met elkaar i.p.v. voor elkaar.

 ‘Je gebruikt elkaars slimheid’, zei iemand. En ook: ‘Je moet bereid zijn de controle los te laten’ en dus uitgaan van vertrouwen in elkaar en het proces dat je ingaat. Dit betekent dat je moet durven om vanuit onzekerheden het proces in te gaan en erop vertrouwen dat de uitkomst datgene is dat het meest gedragen wordt. Als bestuurder, of degene die het proces in gang brengt, is het je taak te faciliteren, ruimte te geven en mee te doen.

Lang niet altijd is co-creatie handig om als ‘methode’ in te zetten. Als de oplossing bekend is, is het beter een efficiënte aanpak op te zetten en uit te voeren. Of als er tijdsbeperking is, moet je je ook afvragen of co-creatie van toepassing is.

Nu schrijf ik het woordje ‘moeten’ .. dat woord is bijna verboden bij co-creatie. Niets moet. Aldus Hoebeke.

Tot slot Luc Hoebeke nog even over Co-creatie: Co-creatie is voor mij…

En natuurlijk verwijs ik ook even naar één van de workshops op de dag. Fran Kresin (De Waag) heeft zijn workshop op zijn weblog beschreven.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

