Waarom moeten wij dit weten?

Een goede vraag van een jurylid bij de verkiezing van de docent met de X-factor. Deze docent werd vandaag (14 juni) gekozen op het onderwijsconcours ‘Onderwijs = Theater’ tijdens het  lustrumfeest van de Universiteit Leiden.  De Universiteit Leiden bestaat al 435 jaren.

 

Bovenstaande zes docenten waren genomineerd. Alle zes gaven een minicollege van 10 minuten over hun vakgebied. Een stuk onderwijs met soms een stukje theater. Manon Gosselink (LUMC) won de prijs. Zij gaf haar college over ‘De psychose: een ongeleid projectiel van ratio en emotie’. 

Voor mij was interessant waar de juryleden op letten en wat achteraf de medehoorders vertelden waarom ze iemand hadden gekozen. Dus.. wat die X-factor zou kunnen zijn!

– Het college moet spanning in zich dragen:  neemt de zaal mee in zijn/haar betoog;
– Het docent heeft interactie met de zaal, en betrekt de zaal in zijn/haar verhaal;
– Er is een slotconclusie, een slotaccoord, een uitluider (en daarop voortbouwend, er zit een kop en een staart aan);
– De docent straalt zijn/haar enthousiasme uit voor het vak en c.q. het belang;
– Het betoog sluit aan bij de belevingswereld, de voorkennis van de toehoorders;
– En dus ook: waarom sta je dit te vertellen – waarom moet de toehoorder dit weten?

En wat ik uit ga proberen is: prezi (van collega gehoord) dat door 1 van de genomineerden werd gebruikt.  Een alternatief voor Powerpoint. Want sommigen worden daar helemaal beu van.

Kunnen wij deze vraag niet altijd aan onszelf stellen: ‘Waarom vertel ik dit eigenlijk?’, ‘Waarom schrijf ik dit eigenlijk op (in mijn weblog)?’, (wie leest dit uberhaupt??), ‘Waarom beluister ik dit?’

Ik doe het in ieder geval voor mezelf.. dan heb ik een plaatsje waar ik de zaken heb staan die ik wil herinneren. Over het thema van dit weblog, maar soms ook andere onderwerpen die me interesseren. En wie weet leest iemand mee… in ieder geval lees ik het.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijsgeven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

