Raad van Toezicht PJ

Ha, een nieuwe ervaring rijker. Sinds 1 juni 2010 zit ik in de Raad van Toezicht van het Piter Jelles. Dit is een openbare scholengemeenschap in Friesland. Hoe ik daarin terecht ben gekomen is een apart verhaal.. maar ik zit erin. En het is zeer interessant. Je komt in aanraking met een hele andere kant van het onderwijs: management, omgevingsfactoren die van invloed zijn op de organisatorische en financiele kant van een onderwijsinstelling.
Wat ik ook interessant vindt is dat in de aad een diversiteit aan expertise zit. Dus ik leer ook veel van de anderen: perspectieven waar ik zelf niet zo snel aan zou hebben gedacht. Zoals: strategische invalshoeken op ene vraagstuk, het perspectief van een medezeggenschapssraad, het perspectief van een financieel expert

In het VO speelt ook het rendementsvraagstuk (natuurlijk). Van directe invloed zijn de toeleverende scholen in het basisonderwijs. Deze verwijzing is nog niet zo logisch als ik had gedacht. Sommige leerlingen zijn te hoog ingeschaald (op basis van uitslag CITO-toets en oordeel van de leerkracht), waardoor ze op het VO zakken of anders gezegd, niet goed presteren. VO-scholen zetten eigen starttesten in. En soms blijkt dat leerlingen het advies-nivo, door een basisschool gegeven, niet aankunnen. Wanneer deze leerlingen worden terugverwezen, zijn BO-scholen verontwaardigd.
Ik wist niet dat zo’n vraagstuk binnen het VO kon spelen. Binnen het HO hebben we daar volgens mij minder last van door de centrale eindexamens. Daar spelen dan weer beelden en verwachtingen over een opleiding of natuurlijk enkele hiaten in bepaalde vakken (niet gehad op HBO maar wel nodig op het WO).

Wordt zeker vervolgd!

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

