Presentaties OCW op Podium

Podium is een clubje van ICT&O specialisten c.q. adviseurs vanuit alle Universiteiten van NL. Drie keer in het jaar komen zij bij elkaar om actuele thema’s te bespreken. Dit keer was het ‘Open Course Ware’. Ik mag dit clubje voorzitten, en doe dat graag. Op die manier kun je leuke onderwerpen op de agenda zetten (alhoewel.. dat bepalen we met elkaar).

Drie instellingen zijn nu actief bezig met OCW: TUD, OU en UNI LEI. Wat mij opviel uit de presentaties van Willem van Valkenburg, Sofia Dopper (beide TUD) en Henriette van Vredenburch (UNI LEI) en Kees Pannekeet (OU) was het volgende:
– De kwaliteit van het onderwijsmateriaal wordt een stuk beter (docenten gaan opeens letten op wat zij openbaar maken en klaarzetten voor anderen (dus ook studenten). Strcutuur alom. Eigenlijk raar, want je vraagt je af wat ze daarvoor aan studenten hadden aangereikt en gepresenteerd?;
– Externen vinden je, zodra je je onderwijsmaterialen open zet: je krijgt contact(en) uit onbekende hoeken;
– Het buitenland, waar materialen niet zo goed beschikbaar zijn, is blij: zij hergebruiken de materialen voor eigen nieuwe opleidingingen. En wie weet dat studenten die daar studeren dan uiteindelijk komen studeren bij jouw instelling die deze materialen beschikbaar hadden gesteld.
– Eenmaal materialen online beschikbaar, dan dienen zich zoveel mogelijkheden aan. Bijvoorbeeld de online beschikbare materialen voor aansluitingsmodulen gebruiken (laten zien hoe je onderwijs er uitziet (nivo, wijze van onderiwjsgeven etc.) of bijspijkeren of voor afgestudeerden bijhouden van je vak.
– Ook zie je dat er activiteiten rondom de online beschikbare materialen ontstaan zoals communities rondom een vakgebied.

Eigenlijk is dit laatste punt opmerkelijk. Het HO kan soms nog traditionele elementen hebben: Hoorcolleges, werkkcolleges, zelfstudie. Alle onderwijsactiviteiten en -materialen (weblecturers, collegedictaten, testen) worden online gezet. En opeens zie/merk ik dat er een discussie ontstaat om weer iets met die materialen te gaan doen: ze in te zetten in het reguliere onderwijs of juist op afstand. Dat wil zeggen betekenis geven aan de content, en het niet alleen bij de content te laten. Interactie wordt georganiseerd wat eerder lastig was om te stimuleren binnen ELO’s: discussies organiseren, feedback geven op vragen.

Ik denk dat OCW/OER invloed gaat hebben (heel langzaam) op de de manier hoe wij onderwijs nu (vorm)geven.

Ze voor de slides van Willem van Valkenburg: Wat is open course ware?

Zie de nieuwe pilot van de OU: OpenU (van het SToer-project: is nog echt pilot.. maar alvast een indruk).

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s